La vita è bella in Bologna ♡

18 mei 2016 - Bologna, Italië

“For once you have tasted flight, you will walk the earth with your eyes turned skywards, for there you have been and there you will long to return.”
Leonardo da Vinci

Na een nachtje Zuid-Duitsland was het afgelopen maandag tijd voor Italië. M’n ouders hadden me afgezet op het station van Trento, een stad in de Italiaanse Dolomieten. Een stad die ik erg goed ken van onze vroegere tripjes naar het nabijgelegen meer van Caldonazzo. Zij reden verder die kant op (waar hun huurcaravan staat: http://www.huurcaravanitalia.nl), ik vervolgde mijn weg naar het zuiden. Maar niet voordat we nog even een koffiepauze inlasten bij mijn favo plek in Trento: Café de la Paix :)

2016-05-16 01.51.50 1 2016-05-16 03.25.38 1 2016-05-16 03.27.57 1 2016-05-16 03.29.26 1 2016-05-16 09.37.06 1 2016-05-16 03.33.34 1
Café de la Paix, Trento

En toen ik op het perron van het station van Trento zat, kreeg ik nog even een flashback naar toen ik een jaar of 14/15 was en op dezelfde plek zat. Samen met Kylie en onze 2 campingvriendinnetjes hadden we na een dagje shoppen in Trento de laatste trein terug gemist.. Maar gelukkig was daar reddende engel Denis, onze Italiaanse vriend met een auto. Hij haalde ons op en we waren hem eeuwig dankbaar ;)

Met de trein richting het zuiden, en nu zonder te laat komen dus ;) Ik doorkruiste de regio’s Trentino en Veneto om in Emilia-Romagna aan te komen. Onderweg kwam ik langs de beroemde rijstvelden van de Po-vlakte. Mooi om te zien! Voor wie geen Keuringsdienst van Waarde kijkt: Italië is de grootste rijstproducent van Europa. En er wordt hier niet alleen ‘ristottorijst’ verbouwd voor ons Nederlanders, ook ‘sushirijst’, die dus vaak niet uit Azië komt ;)

Mijn eerste stop was Bologna, de stad van de pasta Bolognese! Tenminste.. dat zou je denken, en dat klopt ook wel een beetje. Het heet alleen heel anders in Italië: spaghetti al ragù. En dus at ik, net zoals de meeste Italianen, ’s middags in plaats van een broodje een goed bord verse pasta. En als toetje een mascarpone-mousse. Alsof er een engeltje.. ahum.. zeg maar: niet normaal lekker! En ik moest rollend terug naar het hostel.. Als mensen echt emojigezichten zouden kunnen hebben dan was ik even die met die hartjesogen ♡

2016-05-17 03.07.37 1 2016-05-18 12.04.56 1 2016-05-18 08.10.56 1 2016-05-17 03.04.18 1
Voor €12,- genieten van een superlunch bij Sfoglia Rina, Bologna

Bologna vond ik een superfijne stad. Klein, minder toeristisch dan andere steden, maar zeker net zo mooi. Wat rauwer en daar houd ik wel van! Het is ook een echte studentenstad met een University District waar de echt leuke, hippe tentjes zitten. In het hostel had Lucia, de receptioniste, al heel snel door wat voor soort reiziger ik ben en ze tipte me de 7 segreti di Bologna, de 7 geheimen van Bologna.

Helaas had ik uiteindelijk niet genoeg tijd om alle 7 stadsgeheimen te ontfutselen, maar de meest intrigerende heb ik bezocht. In een doodnormale winkelstraat vind je bijvoorbeeld op het plafond de woorden: panis vita, canabis protectio, vinum laetitia. De vertaling is: brood is leven, cannabis is bescherming en wijn is geluk. Best wel weird, dat cannabisgedeelte.. je zou denken dat dat iets te maken heeft met al die studenten, maar de woorden zijn er al heel lang geleden neergezet en hebben te maken met de rijke geschiedenis van de Bolognese hennepteelt. Vroeger werden deze planten hier veel verbouwd en gebruikt in de industrie. Heel wat onschuldiger dan je denkt.. maar toch blijft het gek om deze woorden te lezen. Vooral als er, en dat gebeurde bij mij, net een schoolklasje overheen loopt! Haha ;) Ik heb dat moment gefilmd en het staat bij Video's bovenaan deze pagina of in de zijbalk.

2016-05-18 08.09.28 1 2016-05-17 07.30.41 1 2016-05-18 08.19.24 1 2016-05-18 08.20.54 1
De geheimen van Bologna: Canabis Protectio, de verborgen gracht van 'Little Venice' en de 'scheve' toren

Oja en dit moet ik echt nog even melden: in Bologna is er een ijsuniversiteit! Maar echt.. de Gelato University. Dat is toch hilaaarisch ;) Goed ijs eten staat nog op m’n lijstje voor deze week, dat bewaar ik voor Rome denk ik (als het lukt). Een echte Italiaanse pizza kan ik wel (weer) afstrepen. Wat blijven die dingen toch zoveel lekkerder in bella Italia.. Ik vond een tent waar studenten in de rij stonden en dacht: hier moet ik ook zijn. En ze hadden gelijk, die studenten.. overheerlijke pizza! En bestellen ging hier zoals koffie bestellen bij Starbucks: aan de lopende band en op naam. En na tig Francesco’s, Giovanni’s, Luca’s en Lucia’s was die toerist aan de beurt met die gekke naam ;)

2016-05-17 07.57.59 1 2016-05-16 10.27.28 2 2016-05-18 08.15.39 1 2016-05-17 05.50.55 1
Bologna: city of food!

Inmiddels ben ik alweer een regio verder: Toscane! En wel in Florence om precies te zijn. Een van de mooiste steden van Europa volgens velen (en misschien wel van de wereld?). Of ik het daar mee eens ben, horen jullie de volgende keer. Maar ik kan alvast verklappen dat mijn eerste dag hier FANTASTISCO was ;)

Ciao ragazzi!
Mandy

2016-05-17 08.13.14 1 2016-05-18 08.17.01 1 2016-05-17 04.24.20 1 2016-05-18 12.12.52 2 2016-05-18 12.12.52 1
Bologna, Emilia-Romagna

1. Jannet:
    19 mei 2016
    Jaloerzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ben ik hahahaha. Wat een heerlijke reis weer.
    Die cannabis wordt tegenwoordig steeds meer als medicatie gebruikt, dus zo gek is dat verhaal eigenlijk niet. Ideaal als je pijn hebt ;-)
    Ik blijf je volgen, altijd leuk om ideetjes op te doen voor een reis.
    Veel plezier nog.
    Ciao Bella!!
  2. Kelly:
    19 mei 2016
    Oooh wat heerlijk klinkt het allemaal weer. En wat een mooie plekjes kom je weer tegen! Neem je een pizza voor me mee?? ;):P

Xx
  3. Ankie:
    19 mei 2016
    Wat mooi allemaal Mandy,ben blij dat je aan het genieten ben
  4. Carin:
    Mooooi Mandy! Gaaf toch weer he?! Geniet... la vita e bella! Kus mama
  5. Sibel:
    19 mei 2016
    Oehhh ik ben aan het watertanden!