Als Venus in Florence

21 mei 2016 - Florence, Italië

“Vivere una vita bella“
leef een mooi leven

Mijn Florentijnse dagen zijn voorbij.. Ik ben weer een regio verder gereisd en zit nu aan de kust. Ik wil nog even genieten van het zonnetje voordat ik dinsdag het vliegtuig terug naar huis pak! En dat kan hier in Cinque Terre, de beroemde vijf dorpjes in Liguria. Op het dorpspleintje van het superschattige Corniglia schrijf ik deze blog. Tussen de ‘pelgrims’ die hier uitgeput naast me neerploffen. Morgen ga ik ook aan de wandel. Daarover de volgende keer meer, eerst nog even terug naar Florence..

Niet alleen het landschap verandert hoe verder ik reis, sinds Florence moet ik ook mijn stekkerconverter voor Zuid-Europa gebruiken (stiekem altijd leuk, dan pas heb je echt het gevoel ver van huis te zijn). Ik kwam dinsdag laat aan in Florence en was blij dat ik erg last minute nog een goedkoop hostel had gevonden op een steenworp afstand van de Ponte Vecchio (die bekende oude brug, ik zag hem heel toevallig vorige week nog in een lijstje aan de muur toen ik uit eten was in Punto Pasta).

Heel ietsje later was ik toch wat minder enthousiast helaas.. de locatie was goed, de mensen aardig en ik kreeg gratis avondeten (ook al moest ik daar tot 22:30 uur op wachten, omdat de stoppen er constant uit vlogen), maar de bedden waren vreselijk. Middenin de nacht nog samen met mijn Chinese kamergenootjes matrassen en lattenbodems omgewisseld (wat eigenlijk best hilarisch was!), maar het werd er niet heel veel beter van.

2016-05-17 10.24.11 2 2016-05-19 03.01.05 2 2016-05-19 04.01.52 1 2016-05-18 07.06.30 1
Florence!

En dus verkaste ik de volgende ochtend gelijk naar een ander hostel. Eigenlijk mijn eerste keuze, maar het zat de nacht ervoor helaas al vol. Na het ontbijt (oploskoffie!, serieus?? In Italië??) pakte ik snel m’n backpack en hoopte ik dat het volgende hostel zo gaaf was als de website zei. Dat ik zonder te vertellen hoe vreselijk mijn nacht was, een gratis kopje verse espresso kreeg van de hosteleigenaar bij het inchecken, zegt wel genoeg ;) Hostel Tasso was echt helemaal de plek voor mij: lekker retro-interieur in een oud theatertje, 24/7 een Spotify-lijstje aan dat ik had kunnen samenstellen, een goed ontbijt, fantastische cocktails (met te veel alcohol erin, waardoor bij mij alles begon te draaien na eentje), fijne mensen en natuurlijk: een heerlijk bedje :) En laat de 2e nacht er nou ook nog een annulering zijn, waardoor ik nog een nachtje langer kon blijven.. superfijn allemaal!

2016-05-18 07.47.55 1 2016-05-18 07.40.18 1 2016-05-18 07.37.47 1 2016-05-18 07.36.38 1 2016-05-19 11.54.28 1
Tasso Hostel, Florence

Want in Florence, of zoals de stad in het Italiaans heet: Firenze, moet je echt minimaal 3 dagen zijn. En als je van musea en/of Renaissancekunst houdt, dan kun je je er wel een week vermaken en elke dag een ander museum bezoeken. Nu zou je denken dat ik met deze info dus compleet in de stress raak, omdat ik niet zo lang de tijd had. En dat was ook wel een beetje zo, maar stressen zit niet meer zo in m’n aard ;) Dus liet ik los dat ik waarschijnlijk iets heel belangrijks ging missen. En dat werd David, je weet wel, dat marmeren beeld van Michelangelo. Want daar wilde ik naartoe toen het een middagje regenachtig was.. en regen en musea mogen elkaar erg graag, daar weet ik alles van ;) Geen David dus, maar goed, naakte mannen kun je toch beter in niet-versteende toestand zien, toch? :P

Waar ik echt wel naartoe wilde en ook wel op m’n bucketlist had staan (als ik die zou hebben), was het Uffizi-museum. Als Dan Brown-fan ook zeker een must. Ik ging vroeg, want de rij kan zo lang zijn dat je er 4/5 uur in moet staan. Helaas was ik toch niet vroeg genoeg en moest ik 1,5 uur wachten. Tenminste, als ik niet iemand tegen kwam die ‘skip the line tickets’ verkocht ;) Na 20 minuutjes stond ik binnen voor maar 5 euro meer. Dat niet meer mensen dat deden, snap ik nog steeds niet.

2016-05-18 07.01.35 1 2016-05-18 06.58.42 1 2016-05-18 07.29.01 12016-05-18 01.00.01 1
Uffizi-museum (ook mooie uitizichten vanuit het museum!) en het Leonardo Da Vinci Museum

In het Uffizi kun je uren ronddwalen. En als museumgek deed ik dat dus ook. De hoogtepunten zijn werken van Botticelli, Caravaggio, Rembrandt en Leonardo Da Vinci. Met die laatste krijgen we in TwentseWelle dit najaar naar alle waarschijnlijkheid veel te maken (en dus ben ik later op de dag ter inspiratie ook nog naar het Leonardo Da Vinci-museum geweest en werd mijn vakantie heeeel even een werkbezoekje :P). Het museum was echt de moeite waard. Ik kan me zo verbazen over hoe schilderijen die zo oud zijn, nog zo kleurrijk kunnen zijn. En de werken worden heel goed uitgelicht, waardoor ze er echt nog mooier uitzien.

Verder kun je Florence niet verlaten zonder de Duomo te beklimmen (ook al ben ik van mening dat je beter de naastgelegen Campanile-toren kunt bestijgen, zodat je uitzicht nog beter is, omdat je dan de Duomo ook ziet). Die toptip stond nou net niet in mijn reisbijbel ;) Nog iets dat ik daarin miste, maar gelukkig zelf wel had gevonden: de foodhal. Waar zou de wereld tegenwoordig zijn zonder foodhallen in grote steden.. ;) Ook al heb ik er het afgelopen jaar alleen al, al wel 4/5 bezocht en lijken ze stiekem allemaal wel heel veel op elkaar, ik blijf ze leuk vinden. Helemaal als er grappige pizzabakkers werken ;)

2016-05-18 07.20.47 1 2016-05-18 07.32.57 1 2016-05-18 03.22.10 12016-05-18 03.22.10 22016-05-18 03.22.10 3
Il Duomo, Florence

2016-05-20 12.08.58 1 2016-05-20 12.08.06 1 2016-05-20 12.10.26 1 2016-05-20 12.06.10 1 2016-05-20 12.04.01 1
Il Mercato Centrale Firenze

Mijn laatste ochtend in Florence, ben ik op de fiets (die ze bij de garage waar ik hem huurde ‘bici olanda’: Hollandse fiets, noemen) nog naar de Bardini-tuinen geweest. Het uitzicht was super en er was een schattig theetuintje waar ik nog even kon genieten van de Italiaanse versie van een ‘cream tea’ (maar bij die van ons, krijg je 3x zoveel voor bijna de helft van het geld :P).

2016-05-20 03.05.33 1 2016-05-20 03.03.59 1 2016-05-20 03.09.42 1 2016-05-20 03.26.12 1 2016-05-20 04.06.09 1 2016-05-20 04.04.39 1
De tuinen van Bardini, Florence

Valt me op dat ik eigenlijk alleen nog maar vrolijke, behulpzame, lieve mensen heb ontmoet. De Italianen kunnen inmiddels bijna allemaal Engels en je hoeft maar op een kaart te kijken en je hebt weer een Italiaan aan je arm hangen die je wel even persoonlijk afzet op de plaats van bestemming (soms best handig, niet altijd waar je naar op zoek bent :P). Maar zo heb ik de afgelopen dagen o.a. Giuseppe uit Napels ontmoet die me wel mee wilde nemen naar zijn hometown (hij was gay, don’t worry) en Antonio, een gepensioneerde wijnhandelaar uit de Chianti-regio die nu als freelance architect werkt. Beiden zorgden ze er apart van elkaar voor dat ik niet verdwaalde :)

Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik de hele dag rondloop met een smile op m’n gezicht (heeft zo z’n redenen :P) en met een glimlach kom je een heel eind. Bovendien komt zo goed als iedereen hier naartoe om te genieten van het goede leven en ‘daar hoef je hier niet achteraan’ zeggen wij in Twente ;) En daar horen gewoon lekker veel big smiles bij!

En dan dit weertje.. een middagje regen, maar de rest van de tijd is het echt lente hier. Niet zo verzengend heet als in de zomer, maar precies goed en alles staat in bloei. Echt de perfecte tijd van het jaar om hier naartoe te gaan. Net zoals op het beroemde schilderij van Botticelli dat ik nu in het echt heb gezien (en jullie bijvoorbeeld al jaren op de Italiaanse euromunt): De Geboorte van Venus (zie foto bij het stukje over Uffizi, hierboven). Waarin het ‘Uur van de Lente’ in de gedaante van een mooie vrouw, Venus met een prachtige bloemendeken verwelkomd. Ik voel me even Venus hier in Florence. Want de bloemendeken die ik hier over me heen krijg, is hartverwarmend en zal ik nooit vergeten!

Grazie mille Firenze, a dopo! ♡
Mandy

2016-05-20 12.13.36 1 2016-05-20 12.14.39 1 2016-05-20 12.15.48 1 2016-05-20 12.16.36 1
Florence by night :)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Chatlotte:
    Hallo Mandy,
    Wat een leuke reis maak je weer. Leuk al jouw verhalen te tezen. Wijn zijn nog in Frankrijk, kkmen donderdag a.s terug. Nog leuke ideeen opgedaan voor TW? Geniet nog lekker!!!!
  2. Kelly:
    21 mei 2016
    Heerlijk om te lezen dat je weer zo aan het genieten bent!!:)
    Waar zal die smile toch vandaan komen?? ;) :P hihi

Xxx
  3. Carin:
    21 mei 2016
    Geniet er nog even van...straks is het gewoon ook lente in Twente en dan gaan we weer lekker met een Big smile aant werk in ons eigen theetuintje!
  4. Monique:
    21 mei 2016
    Ik heb even tussen de regels gelezen en zit dik te glimlachen hier :-) Geniet lief! x
  5. Joske:
    Hee Mandy!

Ik was dit aan het lezen en merkte dat ik zelf ook een dikke Smile op mn gezicht had
    Echt fijn dat je het zo leuk hebt geniet nog de laatste paar dagen