Volgende stop: magie aan zee

15 november 2015 - Espinho, Portugal

Ik had al gezegd dat Portugal een goedkoop land is. Even wat voorbeelden: een bica (Portugese espresso, ik ben verslaafd) kost hier €0,60, een biertje €1,50 en je slaapt hier in een goed hostel voor €13,- per nacht inclusief ontbijt. Ik kwam er op het treinstation van Porto achter dat dit ook voor reizen per trein geldt. Nu kom ik ook wel uit een land waar treintickets schrikbarend duur zijn, maar hier is het wel heel erg goedkoop. Vooral de regionale, stoptreintjes. Vanuit Porto kun je in een uur voor €3,- naar de noordelijke steden Braga en Guimarães reizen. Dat deden veel van mijn hostelgenoten.

Maar ik wilde naar het strand. Het komt niet vaak voor dat het half november nog zulk mooi weer is, dus dan moet je er ook goed gebruik van maken, toch? Dus ik stapte in de trein richting het zuiden, naar het kustplaatsje Espinho. Een half uurtje reizen voor €1,70 ;)

2015-11-13 01.10.12 1 2015-11-13 06.57.22 1 2015-11-13 06.10.05 1 2015-11-13 06.52.40 1
Espinho

Espinho is een klein plaatsje dat in de zomer overspoeld wordt met toeristen en surfers. In het naseizoen is het er uitgestorven. Gelukkig was ik er in het weekend en was het er, ja ik blijf het herhalen, supermooi weer (strakblauwe lucht, 23˚C). Dus ik liep er niet als enige rond. Wel als een van de weinige toeristen, dat dan weer wel. Maar dat vond ik na dat drukke, sociale gebeuren in Porto niet zo erg ;) Verder staat er een superlelijk casino (strandcasino’s vind ik altijd superdeprimerend) zo groot dat alle Portugezen uit omliggende dorpjes er in passen en dan nog is er, gok ik (woordgrapje), ruimte over..

Ook al ben ik dit jaar al honderd keer op vakantie geweest, echt vaak heb ik niet in de zon gelegen. En nou niet allemaal zeggen dat ik in Midden-Amerika om de haverklap aan een zwembad lag of in de oceaan. Weet ik, is zeker waar, maar dat was steeds maar even. Want daar was het veuls te warm om lang in de zon te liggen ;) De afgelopen 3 dagen heb ik zo ongeveer van zonsopkomst tot zonsondergang gezond. Heerlijk.

2015-11-14 05.34.57 1 2015-11-14 05.51.49 1 2015-11-14 05.53.46 1 2015-11-14 06.02.09 1
Op het strand in november!

Mijn hostel lag, zo goed als, op het strand. Ik werd vrijdag ingecheckt door Rui. Zo’n mooie Portugees: zwarte krulletjes, lichtbruine ogen, supergebruind, sexy accent. En dan ook nog surfer, zoals bijna iedereen in Espinho in de leeftijdscategorie 15-35, vertelde hij. Nog even getwijfeld of ik hem zou vragen me een surflesje te geven. Toch maar niet gedaan, vanwege mijn stomme schouder die al een tijdje pijn doet.. (ik hoor jullie denken: smoesje :P).

2015-11-13 06.51.28 1 2015-11-13 06.50.40 1 2015-11-13 06.49.29 1 2015-11-13 07.08.19 1
Watermark Surfhouse, Espinho

Ik koos eigenlijk vooral voor Espinho, omdat het dichtbij Miramar ligt. En daar staat een bijzonder kapelletje. Het is namelijk in/op een rots in de branding van de zee gebouwd. Met vloed wordt het omringd door de zee en tijdens eb kun je er naartoe lopen. Een getijdeneiland dus, net zoals het bekende Mont Saint-Michel in Normandië, waar ik ook zo graag nog een keer naartoe wil. Het staat er al sinds 1686. Een magische plek, waarover allerlei verhalen de ronde doen. Er zou ’s nachts een heks leven bijvoorbeeld. Ik was er overdag en heb haar niet mogen ontmoeten, maar het was alsnog heel indrukwekkend en adembenemend mooi.

2015-11-14 01.33.24 1 2015-11-14 01.35.14 1 2015-11-14 01.38.43 1 2015-11-14 01.43.30 1
Capela do Senhor da Pedra, Miramar

En nu ben ik in Coimbra. Na Porto en Lissabon de grootste stad van Portugal. Ik blijf hier maar een nachtje en ga dus morgen alweer verder. Eindelijk naar Lissabon! Ben zo benieuwd naar die stad. Daarover de volgende keer meer :)

Meer foto’s staan in de map ‘Volgende stop: magie aan zee’ onder het kopje ‘Foto’s’ bovenaan deze pagina.

Liefs,
Mandy

1. Ome Jan:
    15 november 2015
    Weer zo'n mooi verhaal! Geniet er maar lekker van.
  2. Dini:
    Prachtige foto's weer! Lekker genieten ☺
  3. Carin:
    15 november 2015
    Dat kapelletje... wat prachtig! Je had die Rui moeten vragen je daar een rondleiding te geven! Romantisch! Goede reis morgen naar Lissabon.Goed dat je lekker even van de zon hebt genoten... mooi weer opgeladen voor de grote stad.... veel plezier! Kus mama
  4. Oma en opa:
    16 november 2015
    Bedankt voor het mee beleven. Kus oma en opa.
  5. Rick Bollegraf:
    16 november 2015
    Oww wat een prachtig kappelletje,
    En weer mooie foto's goedereisssss.