Feierabendbier in Dresden

16 juli 2015 - Dresden, Duitsland

Het kortste treinritje van mijn trip, maar een wereld van verschil. Van Praag naar de Oost-Duitse stad Dresden was nog geen 2,5 uur. Sinds ik meegeholpen heb met de inrichting van de DDR-expositie in 2009, ben ik gefascineerd door het voormalig communistische deel van Duitsland. Dresden in het bijzonder, want er hing een metershoge poster van de stad in puin in de expositieruimte. Het Dresden van na het grote bombardement in 1945.

Zou je er nog iets van merken? In mijn wijk, Roombeek, kun je nu zo goed als niet meer zien dat de vuurwerkramp daar in 2000 heeft plaatsgevonden. Maar in Dresden zijn er, 70 jaar later, nog steeds een paar lege plekken in de stad. En de bekendste bezienswaardigheid, de Frauenkirche, is zelfs nog maar sinds 2005 weer open voor publiek. De brokstukken van de kerk lagen jarenlang opgestapeld op het plein.

2015-07-15 05.50.55 12015-07-15 05.49.38 1 2015-07-15 05.47.25 1 2015-07-15 05.44.25 1
Dresden, Altstadt

Dit geschiedenislesje kreeg ik van mijn oud-studiegenootje en inmiddels Dresdner-local Hannah. Ze woont inmiddels zes jaar in de stad aan de Elbe. De perfecte gids dus! Ik kreeg een complete stadsrondleiding zodra ik de trein uitstapte, super! Want tips van locals zijn natuurlijk altijd de beste :)

We begonnen in Neustadt, de hippe buitenwijk van de stad. Daar sliep ik namelijk, in een supergaaf hostel. Neustadt is voor Dresden wat Kreuzberg voor Berlijn is. En dus had ik de perfecte locatie wat betreft mijn onderkomen! Gelijk om de hoek zat namelijk de Kunsthofpassage, een klein labyrint van straatjes en binnenhofjes waar leuke winkeltjes en cafeetjes zitten. Daarna staken we de Elbe over en hebben we in de Altstadt alle mooie, veelal Italiaans ontworpen, opnieuw opgebouwde gebouwen bekeken. Vroeger werd Dresden het Florence aan de Elbe genoemd en dat snap ik wel.

2015-07-15 01.32.17 1 2015-07-15 05.41.51 1 2015-07-15 01.26.14 1 2015-07-15 09.40.33 1
Dresden, Neustadt

De absolute insiderstip van de dag van Hannah vond ik het uitzicht vanaf een berg aan de rand van de stad. Een treintje bracht ons naar boven, naar een heerlijke plek voor de koffiepauze: het minicafeetje bovenop de berg ;) Het was inmiddels vroeg op de avond en de eigenaar (een leuke barista :P) begon na een tijdje de boel af te sluiten. Tijd voor ‘feierabendbier’, vond hij. Die Duitsers met hun feierabend en hun bier! Maar alleen drinken is niet gezellig, dus drukte hij er ons, de laatste mensen die nog naar beneden moesten, ook eentje in onze handen.

2015-07-15 05.55.16 1 2015-07-15 05.56.48 1 2015-07-15 06.00.57 1 2015-07-15 06.02.09 1
Schwebebahn Dresden met Hannah

Na een tijdje hadden we z’n voorraad bier opgedronken, een fantastische zonsondergang meegemaakt en Hannah en ik hadden het laatste treintje naar beneden gemist.. Maar dat was voor onze nieuwe vriend natuurlijk geen probleem, want hij reed ons die berg wel even af. En daar bleef het niet bij! Want we gingen daarna nog samen wat eten en het uitgaansleven van Neustadt moest ik ook meemaken, vond hij. Het was tenslotte mijn laatste avond.. Laten we het er op houden dat het een goede afsluiter was van mijn interrailtripje ;)

De volgende ochtend ben ik voordat ik de trein naar huis instapte, nog naar de leukste tearoom gegaan waar ik ooit geweest ben :)

2015-07-15 01.48.30 1 2015-07-15 01.51.01 1 2015-07-15 01.49.53 1 2015-07-15 01.54.28 1
Tearoom England, England naast mijn hostel :)

Interrailen ga ik zeker nog een keer doen, want wat is dit een gave trip! Ik heb uiteindelijk in 5 verschillende landen ongeveer 40 uur in treinen door gebracht. En ik ben ongeveer 3500 kilometer onderweg geweest. Jammer dat deze reis alweer voor bij is.. Kan niet wachten om m’n tas weer te pakken. Op naar de volgende :)

2015-07-03 07.54.56 1
5 landen, 6 stops, ~3500 kilometer

Liefs,

Mandy

1. Kelly:
    17 juli 2015
    Super gaaf!!! Weer een trip erop zitten! En wat voor een:D
    En dan ook nog zo'n leuke afsluitende avond... Interessant;) haha

Xxjes
  2. Carin:
    17 juli 2015
    Hoi...ik schrijf nu pas een reactie omdat ik zelf te druk was met vakantie vieren samen met je vader!... en beperkt internet... gelukkig hadden we dagelijks contact via whattsapp...zodat we je reis konden volgen ...wat een gave verhalen en foto's allemaal weer...kan niet wachten om het verder live met je te bespreken.... kus mama... tot gauw