De Poolse en Praagse lente in juli

15 juli 2015 - Praag, Tsjechië

2015-07-03 07.54.56 1
Mijn interrailrondje :)

What is up met de zomer van 2015..? Ik heb het gevoel dat ik verschillende klimaatzones doorkruis, maar ik ben ‘gewoon’ in Europa. Die megastorm die ervoor zorgde dat mijn nachttrein zoveel vertraging had, bleek ook in het Poolse Krakau te hebben toegeslagen. Ik kwam dus aan, de dag na de grote storm. Toen het weer rustig was en 20 graden koeler.

In de stad waren grote bomen compleet ontworteld. Dus het was er blijkbaar hard aan toe gegaan.. En ik begon mijn tijd in Krakau dus precies op het goede moment. Toen het zonnetje weer scheen en de lente voor de tweede keer aanbrak qua temperatuur. Heerlijk na die vreselijke hitte.

Krakau bleek nog cooler dan ik had verwacht. Het treinstation leek wel een vliegveldhal en dat was ik na Slowakije even helemaal niet gewend. En net als Bratislava zijn er veel leuke koffietentjes, maar dan ook nog met supergave (binnen)tuinen. Ik had echt niet verwacht dat die Polen zo hip zijn! Fijne winkels, grote ketens, shoppingmalls, je hebt er eigenlijk alles. Dus qua winkelen zit je er ook helemaal goed (en Ryanair vliegt op Krakau, dus een weekendje daar naartoe kan je hetzelfde kosten als een weekendje Amsterdam!).

2015-07-10 09.11.08 1 2015-07-10 09.12.33 1 2015-07-10 01.52.18 29 2015-07-10 01.57.36 1
Leuke koffietentjes in Krakau, Polen!

De oude binnenstad is echt een van de mooiste die ik ooit heb bezocht. Het deed me een beetje denken aan het Estse Tallinn, ook zo’n authentiek pareltje. En ik heb nog nooit in een hostel geslapen dat zo centraal lag als mijn hostel in Krakau. Gelijk aan het grote plein, en ik had (zelfs vanuit mijn stapelbed!) uitzicht op de Sukiennice (Cloth Hall), het bekendste gebouw van de stad. En dat voor een tientje per nacht, inclusief ontbijt!

2015-07-10 09.08.40 1 2015-07-11 10.43.50 1 2015-07-11 06.48.27 1 2015-07-10 01.52.18 0
Hostel Rynek 7, Krakau, Polen

Zo bespaar je genoeg zloty’s voor andere leuke dingen. Het huren van een fiets bijvoorbeeld. Lekker Nederlands. Dat deed ik mijn tweede dag. Iets buiten het centrum ligt de Joodse wijk Kazimierz. Ik begreep dat die ook de moeite waard was om in rond te struinen. Of in mijn geval, rond te trappen. Nog een vergelijking: Kazimierz lijkt op het Londense East End. Qua winkels (tweedehands) en eten (streetfood/foodtrucks) maar zeker qua vibe. En aangezien East End een van de fijnste plekken is waar ik ooit ben geweest, vond ik rondfietsen in Kazimierz helemaal niet erg. Toen ik ook nog tegen een vintagemarkt aanliep, was mijn middag compleet.

2015-07-11 03.21.03 1 2015-07-11 03.28.43 1 2015-07-11 04.56.46 1 2015-07-11 03.23.21 1
De hippe Joodse wijk Kazimierz, Krakau, Polen

Ik sloot mijn stop in Krakau af aan het water, op de kade van de Vistularivier. ’s Avonds nam ik de nachttrein naar Praag. De trein die na vertrek aal heel snel werd omgedoopt tot de party train. Want met een nachttrein vol interrailers en een leuke conducteur wordt het gauw een feestje :)

2015-07-11 10.45.27 1 2015-07-11 10.46.57 1
In de nachttrein van Krakau naar Praag

De volgende ochtend was ik al heel vroeg in Praag. En aangezien de binnenstad supermegatoeristisch is, was dat niet zo erg. Want voor de hordes toeristen stond ik al op de beroemde Karelsbrug. En die is eigenlijk alleen de moeite waard minus de mensen. Ik liep al snel tegen een oude bekende aan. Acht jaar geleden op Sziget hebben we elkaar voor het eerst ontmoet. Ik heb al die tijd gedacht dat hij Hongaars was, maar hij bleek dus Tsjechisch. En oh mijn god wat is hij lekker. Ik heb het over Trdelnik. De kaneelrol die je als ontbijt, lunch en snack kunt eten. En dus heb ik dat twee dagen lang gedaan. Ik mis hem nu al..

2015-07-11 10.46.57 2 2015-07-13 08.09.33 22015-07-12 01.15.08 1 2015-07-12 01.18.50 1
Praag, Tsjechië!

Verder werd al snel duidelijk dat Praag partystad nummer 1 is in (Oost-)Europa. Interrailers en backpackers komen hier voor het goedkope bier (dat serieus goedkoper is dan een flesje water) en er zijn ik weet niet hoeveel pub crawls (kroegentochten). Maar aangezien die tegenwoordig vooral 18-jarig publiek trekken, niet mijn cup of tea.

Gelukkig ontmoette ik in mijn hostel leeftijdsgenoten Paul uit Amerika (die op de fiets onderweg was van Amsterdam naar Istanbul, wat cool!), Samad uit Australië en Ifan uit Canada. Samen besloten we met nog wat andere backpackers dat uitgaan in Praag niet alleen leuk is met liters goedkoop bier. En dus gingen we naar BED. Een cocktailbar met bedden en waterpijpen. Supergezellig. Maar ook van cocktails word je dronken, en dat zorgde ervoor dat we onze avond toch wat minder volwassen afsloten ;)

2015-07-13 09.15.37 1 2015-07-13 09.17.34 1
Uitgaan in Praag ;)

Want tijdens de afterparty in ons hostel begonnen stomdronken Britten onder ons raam de straat bij elkaar te schreeuwen. En ‘me and the boys’ ;) leek het wel lachen om ze van drie hoog te bekogelen met eieren. So we did ;) En het was hilarisch. Wat een kleine kinderen.. en dan zeur ik over die jeugdige backpackers bij de pub crawl. Iets met een pot en een ketel? ;)

De volgende dag was ik blij dat ik de drukke binnenstad uit mocht. Ik liep mee met de Alternative Tour die georganiseerd werd door lokale kunstenaars. Van hun begreep ik dat het echte Praag  niet in de binnenstad te vinden is. Zij lieten me een Praag zien dat niet veel toeristen te zien krijgen. Inclusief een interessant geschiedenislesje over het communistische verleden.

2015-07-13 08.00.21 1 2015-07-13 07.54.52 1 2015-07-13 07.02.19 1 2015-07-13 08.09.33 1
Alternative Tour in Praag

Verder ontmoette ik bij de beroemde John Lennon Wall Caroline uit Frankrijk. Nadat ze een foto van me nam, vertelde me dat ze samen met haar oma halsoverkop een luxe auto hadden gehuurd en naar Praag zijn gereden. Allemaal omdat haar moeder liever met haar nieuwe vriendje op vakantie ging. En dus besloot haar rijke oma om haar kleindochter mee te nemen. En ook ik mocht een stukje mee naar mijn volgende bestemming in Praag. En aangezien dat best ver lopen was, boden ze het precies op het goede moment aan. Grappig hoe dingen kunnen lopen :)

En zo kwam er ook aan mijn stop in Praag een eind. Next stop: Dresden. Vanaf Praag nog geen 2,5 uur reizen. Ben benieuwd hoe groot het verschil is!

Liefs,

Mandy

1. Ome Jan:
    15 juli 2015
    Super verhaal weer Mandy. Lekker door gaan met genieten.
  2. Kelly:
    15 juli 2015
    Heerlijk om te lezen allemaal! :D
    Fijn dat je zo geniet! En wij een klein beetje mee kunnen genieten!! :D

Xx
  3. Oma en opa:
    15 juli 2015
    Geniet nog even we vinden het gaaf en genieten mee .Pas goed op je zelf Dikke kus
  4. Cindy (van de Bussenkamp):
    16 juli 2015
    Leuk dat wij vanuit de Bussenkamp mee mogen genieten van jullie prachtige vakantiefoto's. Veel plezier nog!