Groots en meeslepend

9 januari 2015 - Enschede, Nederland

Tien weken geleden had ik je heel raar aangekeken als je me zou zeggen dat ik vandaag deze blog zou schrijven. Ik heb twee ontzettend moeilijke maanden achter de rug en daar staan nu twee avontuurlijke maanden tegenover. Morgenochtend vlieg ik naar Nicaragua in Midden-Amerika.

Toen ik opeens gedwongen werd nieuwe dromen te maken, ging ik uiteindelijk maar ‘groots en meeslepend’ denken. Onverwachte gebeurtenissen vragen soms om onwaarschijnlijke, last-minute tegenacties (denk ik). Dus ik ga weg. Thuisblijven is op veel manieren even te pijnlijk als je thuis niet voelt als je thuis.

Ik ben een grote liefde armer, maar ik ben een andere grote liefde niet vergeten: het reizen. Met het een kan ik het ander niet vervangen of vergeten, maar ik kan wel een beginnetje maken. Althans, dat is wat ik hoop te bereiken. Sommige mensen zeggen dat reizen een gebroken hart kan helpen te helen. Dat wil ik ook geloven.

Het is niet alleen vluchten, ik moet ook mezelf weer terugvinden met deze reis. En dat klinkt zweveriger dan bedoeld. Als het niet lukt dan is dat jammer, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

Naast mijn droom om verre reizen te blijven maken, gaat er nog een andere droom in vervulling. Ik ga eindelijk Spaans leren. Iets dat ik altijd al wil. Ook dit ga ik groots (en misschien meeslepend) aanpakken: 5 dagen per week één op één les, drie weken lang. Dan schijn je al best wat te kunnen, ik ben heel erg benieuwd.

Daar begin ik mijn reis dus eerst mee. De rest van de weken plan ik als ik daar ben. Ik eindig in ieder geval in Costa Rica over 2 maanden. Hopelijk ga ik daar nog een aantal weken vrijwilligerswerk doen. Want ik moet wel bezig blijven. Daarover later meer.

Reizen als de ultieme therapie dus. Ze zeggen niet voor niets: ‘we travel not to escape life, but for life not to escape us’. Hopelijk heb ik over 2 maanden meer stappen gemaakt dan dat me hier was gelukt. En misschien voelt thuiskomen, dan ook echt weer als thuiskomen.

Hopelijk vinden jullie het leuk om me weer een beetje te volgen :)

¡Hasta la vista!

Mandy

P.S. Deze blog is op je mobiel het beste te lezen op de desktop-stand, niet de mobiele (staat onderaan de website). Dan ziet ie er ook iets leuker uit ;)

1. Ome Jan:
    9 januari 2015
    Heel veel plezier en toch ook sterkte. Maak er wat moois van. En bedenk wel dat er een hele familie is die met je meeleeft. Dus als je terug komt dan is het partytime.
  2. Carin:
    9 januari 2015
    Als jouw moeder heb ik natuurlijk erg met je meegeleefd de laatste twee maanden.
    Een beetje ongerust, maar ook trots dat je dit gaat doen leef ik ook de komende twee maanden met je mee.
    Ik hoop dat je daar de afleiding gaat vinden die je nu nodig hebt.
    En ondanks alles wens ik je een hele goede reis, en een hele mooie en leerzame tijd.
    Ik hou van je!
    Mama
  3. Christa (zus Nick):
    Lieve Mandy,
    Wat onwijs stoer dat je deze reis maakt en wat een mooi, open verhaal schrijf je hierover. Bedankt dat ik je werk tijdelijk op de woensdagen over mag nemen, al ben je onvervangbaar. Ik houd het museum graag op de hoogte van je avonturen. Lieve Mandy, sterke vrouw, heel veel succes en ik wens je een uniek geweldige ervaring!! Groet Christa
  4. Margo:
    9 januari 2015
    Mandy, lieverd! Wat onwies gaaf en stoer dit! Heel veel plezier de komende tijd! Je bent een heerlijk, origineel, lief, mooi en kwetsbaar mens. Als er één is die een groots en meeslepend leven verdient dan ben jij dat, daar horen diepe dalen en hoge pieken bij. Gaat helemaal goed komen skatje Geniet, doe af en toe niks, rust uit en have fun!! Ik ga je volgen!
  5. Gill:
    9 januari 2015
    ....heb je net al geappt! En Ro voegde toe....wil je ook opschrijven dat ik haar veel plezier wens!

Wat een mooie berichten al hierboven, stoer en sterke vrouw, indeed!

Dit hoort ook bij je; Reizen! The world is your playground!

Ben benieuwd naar je verhalen!

Happy thoughts, Kuz

6. Charydah:
    Lieve Mandy,
    Heel mooi gezegd. Een hele fijne reis dat heb je zeker verdiend. Maak er een onvergetelijke reis van. Ben benieuwd naar je reisverhalen :)
    Kus je nichtje
  7. Anouk:
    Lieve Mandy,
    wat moeilijk, moedig en mooi. Een trip om jezelf 'her' uit te vinden. Ik ga je met veel plezier volgen. Je teksten en foto's uit het verleden doen me nu al watertanden als ik denk aan wat voor avonturen je nu tegemoet gaat! Maak er een prachtige reis van! Veel liefs uit Leersum, Anouk
  8. Bart:
    9 januari 2015
    Hoi Mandy, Heeeel veeeel plezier, en kom heeeeelhuids terug.
    Ik zal je via een andere weg over mijn eigen situatie op de hoogt houden.
    Groetjes.
    Bart
  9. Marisa:
    Lieve Mandy,

Wat een verdrietig bericht. Maar wat ontzettend goed dat je dit gaat doen. Als er iets is waardoor je je eigen kracht weer gaat voelen, is het wel op avontuur gaan. Proost! Op mooie plekken, bijzondere ontmoetingen, onvergetelijke belevenissen, maar vooral proost op jou!

Liefs, Marisa
  10. Erna:
    10 januari 2015
    Lieve Mandy,
    Wat een oprecht en aangrijpend verhaal. Ik ben er door geraakt. Ik wens je heel veel reisplezier en vind het echt heel stoer en getuigen van lef dat je dit doet. Wat zullen je ouders trots op je zijn! Topper!! Veel liefs Erna
  11. Rick Bollegraf:
    10 januari 2015
    Hai Mandy,
    Wij zijn weer terug in Twente na jou op schiphol te hebben gebracht met heel veel windstoten bbrr shit. En als het goed is kom jij over een uur aan in Houston Texas woow heerlijk.
    Ik heb jouw verhaal weer gelezen en kreeg weer water rond mijn ogen net als bij de gate vanmorgen, het waren idd 2 moeilijke maanden.
    Met jouw grote reisliefde, daar was ik aan de ene kant altijd trots op maar aan de andere kant weer niet als ouder,maar ik weet zeker dat het je goed gaat doen, lekker even resetten.
    Pasa buenes vacansiones,selamat datang, oftewel Heinig oan.
    x x x PAPA
  12. Oma en opa:
    11 januari 2015
    Lieve Mandy
    hoe gaat het. we hebben gehoord dat het allemaal goed is verlopen, het is nu voor jou op het heetst van de dag is het
    Nog een beetje vol te houden?We wensen je morgen veel
    Leer plezier. Een dikke kus van Opa en Oma.
  13. Grace:
    12 januari 2015
    Hai mandy

Het is goed dat je dit doet!!! Wij wensen jou veel plezier en hou je blog in de gaten.

Xx
  14. Grace:
    12 januari 2015
    Wat een verhaal wordt er emotioneel van. Je bent inderdaad een sterke vrouw. Geniet van je reis en heel veel plezier. Tot over 2 maanden.